
MANGE LAVLØNTE EU-borgere har fått høyere lønn i kjølvannet av minstelønndirektiv. Foto: Colourbox
26. juni 2025
I samtlige land med minstelønn, utenom Kypros, har den nasjonale minstelønnen økt, og mest i land i Sentral- og Øst-Europa. Eksempelvis er økningen på nær 23 prosent i Romania og over 15 prosent i Kroatia og Bulgaria.
Eurofound skriver at EUs minstelønnsdirektiv fra 2022 også trolig har bidratt til økningen. Det skyldes at medlemsstatene ifølge direktivet er pålagt å bruke veiledende referanseverdier for å vurdere hvorvidt lovbestemte minstelønninger er på et tilstrekkelig høyt nivå.
Ny anbefaling
Direktivet anbefaler å se hen til hva som er 60 prosent av median bruttolønn og 50 prosent av gjennomsnittlig bruttolønn på nasjonalt nivå i vurderingen av om minstelønnen er høy nok.
I Estland har for eksempel dette resultert i at partene i arbeidslivet er blitt enige med regjeringen om at minstelønna skal opp på 50 prosent av gjennomsnittslønn innen 2027.
I Bulgaria er en slik økning gjennomført fra 2025. I Irland er det bestemt at minstelønna opp til 60 prosent av medianlønn innen 2026.
En av målsettingene i direktivet er også å fremme kollektive lønnsforhandlinger.
Hva er forskjellen på medianlønn og gjennomsnittslønn?
Medianlønn er lønnen til personen som er midt i fordelingen når alle lønninger sorteres fra lavest til høyest. Halvparten tjener mer enn medianen, og halvparten tjener mindre. Gjennomsnittslønn er den totale summen av alles lønn delt på antall personer.
De fleste EU-land har en form for lovfestet nasjonal minstelønn. Unntakene er alle de nordiske landene, Østerrike og Italia. I disse landene blir minstelønn i hovedsak fastsatt gjennom tariffavtaler.
Forholdet til tariff-lønn
Et viktig spørsmål i denne sammenhengen er om lovfestet nasjonal minstelønn svekker betydningen av kollektive forhandlinger og avtaler.
En undersøkelse som Eurofound har gjort av om lag 700 kollektivavtaler i lavlønnsbransjer i 17 medlemsland mellom 2015 og 2022 viser at en høy nasjonal minstelønn ikke har negativ effekt på kollektive lønnsforhandlinger.
Snarere var det slik at vekst i nasjonal minstelønn økte sannsynligheten for fornyede kollektivavtaler i lavlønnsbransjer. Det vil si at endringen i nivået på den nasjonale minstelønnen siden forrige tariffavtale ble underskrevet økte sannsynligheten for inngåelse av en ny avtale.
En oversikt per land
Månedlig minstelønn i EU-land i 2024 og 2025 i euro og prisstigning fra 2023 til 2024 (kilde: Eurofound).
Land
Januar 2024
Januar 2025
Endring
Inflasjon 2023-24
Belgia
1 994
2 070
3,8%
4,4 %
Bulgaria
477
551
15,4%
2,1 %
Estland
820
886
8 %
4,1 %
Frankrike
1 767
1 802
2 %
1,8 %
Hellas
910
968
6,4 %
2,9 %
Irland
2 146
2 282
6,3 %
1 %
Kroatia
840
970
15,5 %
4,5 %
Kypros
1 000
1 000
0
3,1 %
Latvia
700
740
5,7 %
3,4 %
Litauen
924
1 038
12 %
1,9 %
Luxembourg
2 571
2 638
2,6 %
1,6 %
Malta
925
961
3,9 %
1,8 %
Nederland
2 070
2 193
6 %
3,9 %
Polen
978
1 091
11 %
3,9 %
Portugal
957
1 015
6,1 %
3,1 %
Romania
663
814
22,8 %
5,5 %
Slovakia
750
816
8,8 %
3,2 %
Slovenia
1 358
1 384
1,9 %
2 %
Spania
1 323
1 381
4,4 %
2,8%
Tsjekkia
764
551
8 %
3,3 %
Tyskland
2 054
2 122
3,3 %
2,8 %
Ungarn
697
707
1,4 %
4,8 %
Hva er minstelønn?
Minstelønn er en nedre grense for hva du skal ha rett på som betaling som arbeidstaker. Vanligvis vil dette være i form av en bestemt sats per arbeidstime. Land kan ha én nasjonal minstelønn som gjelder uansett bransje, og/eller flere ulike satser i ulike bransjer eller arbeidsområder. Det er i hovedsak tre former:
- Lovpålagt minstelønn: Minstelønn fastsettes av politikere og nasjonale myndigheter, enten direkte eller indirekte.
- Avtalestyrt minstelønn: Minstelønn fastsettes i tariffavtale.
- Allmenngjøring av tariffavtaler: I tillegg har man en kombinasjon, der deler av tariffavtalene blir allmenngjorte – altså at de brukes som mal for å styre minstelønn også for arbeidstakere som ikke er omfattet av tariffavtale. Allmenngjorte tariffavtaler kan også inkludere andre bestemmelser enn lønn
- Kilde: EUs minstelønnsdirektiv, Fafo Østforums faktaflak.
Eurofound står for European Foundation for the improvement of Living and Working Conditions. EU-byrået ble etablert i 1975, og holder til i Dublin, Irland. Fafo er, i samarbeid med Statens arbeidsmiljøinstitutt (STAMI), nasjonal korrespondent for Norge. Arbeidet finansieres av Arbeids- og inkluderingsdepartementet.
«European Foundation for the Improvement of Living and Working Conditions» er et EU-organ som samler inn og bearbeider informasjon om arbeidslivet.
Alle EU-landene – og Norge – er omfattet.
Informasjonen kommer fra et nettverk av nasjonale forskningsinstitusjoner. Fafo har i en årrekke sikret Norges bidrag, finansiert av Arbeidsdepartementet.
Eurofound organiserer arbeidet gjennom tre enheter EIRO (European Industrial Relations Observatory), EMCC (European Monitoring Centre on Change) og EWCO (European Working Conditions Observatory).
Mer: Offisiell hjemmeside