26. oktober leverte Stoltenberg II-regjeringen en ny stortingsmelding om integrering. Tittelen er En helhetlig integreringspolitikk. Arbeidslivet vies et eget kapittel hvor arbeid beskrives som «nøkkelen til deltakelse og økonomisk selvstendighet».
Det legges også vekt på «bedre norskopplæring og mer målrettet kvalifisering til arbeidsmarkedet» for en bedre integreringspolitikk.
Direkte sitert, er de konkrete tiltakene som foreslås i meldingen som følger:
innføre Jobbsjansen for å gi innvandrere som står langt fra arbeidsmarkedet, særlig kvinner, bedre muligheter til å komme i arbeid
legge fram en handlingsplan i 2013 for bedre bruk av innvandreres kompetanse i arbeidslivet
innføre en ny tilskuddsordning med utviklingsmidler for å styrke kommunenes arbeid med introduksjonsprogram og opplæring i norsk og samfunnskunnskap
innføre en tredeling av omsorgspermisjonen for deltakere i introduksjonsprogram
Temaer regjeringen ønsker å utrede er:
hvordan en kan heve kompetansen til lærere som underviser i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere
om introduksjonsloven skal endres slik at det er kommunene som skal ta initiativ til å sette i gang opplæring i norsk og samfunnskunnskap
om introduksjonsloven skal endres slik at man må dokumentere kunnskaper om samfunnet for å få fritak fra opplæring i samfunnskunnskap
hvordan man bedre kan kombinere introduksjonsprogram med grunnskole og videregående opplæring, herunder utarbeide veiledere til kommunene, og utrede overganger mellom introduksjonsprogram og kvalifiseringsprogram
om introduksjonsloven skal endres slik at deltakere får rett til permisjon fra introduksjonsprogram ved overgang til arbeid
Videre ønsker regjeringen å:
gjennomgå grenseflatene og samarbeidet på integreringsområdet mellom Arbeids- og velferdsetaten og kommunene blant annet om deltakere i introduksjonsprogram
gjennomgå bruken av arbeidsmarkedstiltak overfor innvandrere
utvikle en samlet statistikk over innvandrere i godkjenningsprosessen for lovregulerte yrker
etablere et samarbeidsforum for godkjenningsinstansene for lovregulerte yrker
vurdere en hjemmel om godkjenning av utenlandsk fagskoleutdanning i forbindelse med en revisjon av fagskoleloven
sikre registrering av opplysninger om medbrakt utdanning for flest mulig innvandrere
vurdere hvordan det offentlige kan legge bedre til rette for etablerervirksomhet blant innvandrere
innhente mer kunnskap om arbeidsinnvandrere og deres familier sin situasjon i Norge.