Om Inkluderende.no
Inkluderende.no er et verktøy som er utviklet av partene i arbeidslivet, og hensikten er å gjøre det enklere og morsommere å jobbe med inkluderende arbeidsliv. Nettsiden inneholder opplæringsmateriell som skal øke kunnskapen og engasjementet rundt IA. Den interaktive nettsiden gir også konkrete råd og tips for å håndtere vanskelige situasjoner på arbeidsplassen.
Inkluderende.no inneholder tre interaktive filmer, hvor forskjellige utfordringer og situasjoner i arbeidslivet oppstår. Seer skal underveis foreta valg, og påvirker dermed utfallene. Filmene kan også brukes som et prosessverktøy i en gruppe.
Det er organisasjonene som står bak avtalen om et mer inkluderende arbeidsliv; LO, Unio, YS, Akademikerne, NHO, Spekter, Virke, KS og Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet som står bak inkluderende.no.
Da den tredje IA-avtalen ble signert i 2010 forpliktet de involverte partene seg til å utarbeide et nytt opplæringsmateriell for å øke kunnskap og engasjement om IA, spesielt hos arbeidsgivere og tillitsvalgte. På bakgrunn av dette ble nettstedet www.inkluderende.no lansert.
Om IA-avtalen
IA-avtalens overordnede mål er: Å forebygge og redusere sykefravær, styrke jobbnærværet og bedre arbeidsmiljøet, samt hindre utstøting og frafall fra arbeidslivet.
De tre delmålene er:
- Reduksjon i sykefraværet med 20 prosent i forhold til nivået i andre kvartal 2001. Dette innebærer at sykefraværet på nasjonalt nivå ikke skal overstige 5,6 prosent.
- Økt sysselsetting av personer med redusert funksjonsevne. De konkrete målene fra tidligere tilleggsavtaler videreføres.
- Yrkesaktivitet etter fylte 50 år forlenges med seks måneder. Med dette menes en økning sammenlignet med 2009 i gjennomsnittlig periode med yrkesaktivitet (for personer over 50 år).
I dag har 56 prosent (62 000 virksomheter) av alle virksomheter i Norge tegnet IA-avtale. Andelen offentlige virksomheter som har tegnet avtale ligger på nærmere 100 prosent, mens andel private virksomheter som har tegnet avtale ligger på 38 prosent. (kilde: NAV)